神宮前のブランドが隅田川の畔りで物を作る理由〜7 / The reason why the brand of Jingu-mae creates products by Sumida-river: Part 7

小島から柳橋へ

2013年12月の伊勢丹メンズにおけるプロモーションは2日目以降PACK1に注目が集まり、2週間の会期中に不夜城と化した工房では増産につぐ増産。投入してもすぐに売れていき、その様はまさに破竹の勢いだった。

この段階で僕は工房の佐古やスタッフに「来年(2014年)は、PACK1を一年中作り続けることになる」ことを告げた。その発言にスタッフは一瞬苦笑い。このPACK1をどうやってライン化したらいいのか?本当に効率よく生産できるのか?ひと月にいったい何本完成させられるんだ?不安と不穏な空気が新御徒町のビルの地下の不夜城を覆った。

そんな不安をよそに、僕らの周辺で様々なリアクションが生まれていく。

伊勢丹メンズでの2週間のプロモーション会期を終えた直後の商談で、2014年春から常設展開が決定。KATSUYUKIKODAMAの国内展開がスタートすることとなった。

さらに、2014年1月のミラノとパリのファッション・ウイークではPACK1が高い評価を受けオーダーが過去最高に。

そして、パリから戻って原宿で行なった国内展ではB'2nd全店での展開が決定。

数年間に渡り溜まりに溜まったマグマがこの時一気に噴火したような感覚だった。

僕の予言通り、工房では2014年はPACK1を一年中作り続けた。PACK1に続いてPACK2、PACK3とリリースし、その年の暮れにはPACK4も生まれ、現在のラインナップが揃った。

伊勢丹メンズでのプロモーションやヴィジュアル・プレゼンテーションも1シーズンに2〜3回組まれ、工房は一年中常にバックパックを作り続ける状態が2017年の現在まで続いている。

工房は2016年7月に台東区小島から柳橋へ拡大移転した。ミシンの台数も増え、裁断機やコバ磨き用バフ機などの設備も新たに追加し本格工場に。営業や生産管理、財務の部隊も渋谷区神宮前から台東区柳橋へ移転合体し、生産効率も格段に上がった。

皮革産業や材料問屋の集まる台東区でのバッグ生産の拠点を置くことは効率的で当然といえば当然だけど、台東区の中でも隅田川の畔りの柳橋にPARADIDDLE LABを開設した理由は、遥か昔から脈々と流れ続ける隅田川の美しい水と風を常に接し浴びながらクリエイションをしたかったから。

毎日この場所でモノづくりが出来ることは本当に幸せで、隅田川の水を見、隅田川の風を感じるたびに、僕らはクリエイションとプロダクションをすべき場所についに辿り着いたって感じている。

From Kojima to Yanagibashi

At the promotion in Isetan Men’s department store in December 2013, PACK1 became the most remarkable item from the second day. We increased production more and more for the two-week term. The items sold as soon as they were restocked. It carried everything before one.

At this point, I told Sako and the staffs in studio, “We will keep producing PACK1 for a whole year in 2014.” They gave a wry smile. How would it be better to produce PACK1 efficiently? Are we doing right to do it now? How many pieces can we produce in a month? The feeling of anxiety and the threating situation filled the whole studio.

Despite of such a situation, other various reactions came up around us. Right after the two-week promotion in Isetan Men’s department store, our permanent exhibition from spring 2014 got determined.

Moreover, during the fashion week in January 2014 in Milan and Paris, we got a high evaluation for Pack1 and also got the best order volume.

After getting back from Paris, we had an exhibition in Harajuku, Tokyo and we got an opportunity to spread our products at all stores of B'2nd.

It was like a feeling that magma that has pooled for years suddenly erupted.

Just as my prediction, we kept producing PACK1 for a whole year in 2014. In addition to PACK1, PACK2 and PACK3 have been released. Then at the end of the year, PACK4 was born and now we have a full collection completed.

The promotion and the visual presentation in Isetan Men’s department store have been proceeded two or three times in each season. So we constantly keep producing backpacks still now in 2017.

The studio has been relocated from Kojima, Daito Ward to Yanagibashi in July 2016. The number of sewing machines has increased and we have added a cutting machine and other equipment as well to make the studio transform a factory. The sales team, the manufacturing control, and the financial team have been merged into the factory from Jingu-mae, Shibuya Ward. It definitely made the productivity better than before.

Daito Ward was a good place to be for us because leather industry and material wholesaler are gathered there. The reason why we have established PARADIDDLE LAB by especially Sumida River in this area is that we wanted to produce our creation as we feel the nature of the beautiful water and wind.

We are very happy to produce our own items at this place. Feeling the water and the breeze of Sumida River, we think we have reached at the exact place to be for our creation and production.

IMG_3950

【画像】小島から柳橋へ移転したPARADIDDLE LAB

Picture: PARADIDDLE LAB which has been transferred to Yanagibashi from Kojima.

Leave a comment

すべてのコメントは公開前にモデレートされます